Download hier de verkoopsvoorwaarden in pdf.
1. IDENTITEIT VERKOPER EN HOEDANIGHEID CONSUMENT
1.1 De “Verkoper” van de Producten in deze webshop is Biogroei BV; Tiensesteenweg 341 – V1, 3010 LEUVEN en met ondernemingsnummer 0650847036 en bankrekeningnummer BE47 7350 5880.
De contactgegevens van de Verkoper zijn:
- info@rootsum.be, info@rootsum.nl
- 02 793 04 25
1.2 De “Klant” die van de webshop gebruik wenst te maken, verklaart door diens bestelling van de Producten via de rootsum.be, rootsum.nl, rootsum.fr, rootsum.com, rootsum.de (hierna: de “Website”) uitdrukkelijk op te treden in diens hoedanigheid van consument. De Klant verklaart 18 jaar of ouder te zijn.
2. DEFINITIES
- Het Aanbod: Het aanbieden van Producten via de Website. Het Aanbod wordt beheerst door deze Algemene Voorwaarden.
- De Algemene Voorwaarden: Deze Algemene Voorwaarden, dewelke van toepassing zijn op het Aanbod van de Verkoper en elke Overeenkomst die tot stand komt tussen de Verkoper en de Klant.
- De Klant: Elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen en die via de Website Producten aankoopt of mogelijk zal aankopen.
- De Overeenkomst: De Overeenkomst op afstand gesloten tussen de Verkoper en de Klant voor de aankoop van Producten via de Website. De Overeenkomst wordt beheerst door deze algemene voorwaarden.
- De Producten: Alle aangeboden goederen en/of diensten beschikbaar voor aankoop op de Website.
- De Verkoper: Biogroei bv, Tiensesteenweg 341 – V1, 3010 LEUVEN en met 0650847036.
- De Website: De Website met domeinnaam rootsum.be, rootsum.nl, rootsum.fr, rootsum.de, rootsum.com
- De Werkdag: alle dagen met uitzondering van zaterdag, zondag en de Belgische wettelijke feestdagen.
3. TOEPASSINGSGEBIED ALGEMENE VOORWAARDEN
3.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van de Verkoper en op alle Overeenkomsten.
3.2 Deze Algemene voorwaarden zullen, minstens vóór het sluiten van de Overeenkomst met de Klant, ter beschikking van de Klant worden gesteld op een wijze die de Klant in staat zal stellen de Algemene Voorwaarden te bewaren op een duurzame elektronische gegevensdrager.
4. TOTSTANDKOMING EN DUUR VAN DE OVEREENKOMST
4.1 De Overeenkomst is gesloten na het doorlopen van de bestelprocedure zoals aangegeven in de webshop op de Website van de Verkoper en zodra de Klant het Aanbod en de Algemene Voorwaarden heeft aanvaard.
4.2 De Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden blijven van kracht tot alle verbintenissen zijn uitgevoerd.
5. AANBOD
5.1 Het aanbod van de Producten op de Website van de Verkoper is vrijblijvend, geldt zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden gewijzigd.
5.2 De aangeboden Producten op de Website van de Verkoper worden gedetailleerd en nauwkeurig omschreven conform de vigerende wetgeving, zodat de Klant een geïnformeerde beslissing kan nemen tot aankoop.
5.3 Als het aanbod van de Producten op de Website van de Verkoper slechts een beperkte geldigheidsduur heeft of onderworpen is aan bepaalde voorwaarden, dan wordt dit uitdrukkelijk vermeld in het aanbod.
5.4 De afbeeldingen op de Website van de Verkoper zijn illustratief bedoeld en hebben geen contractuele waarde.
5.5 De Verkoper is niet aansprakelijk in geval van kennelijk materiële fouten, zet- of drukfouten.
6. PRIJZEN
6.1 De prijzen van de Producten zijn de prijzen die zijn vermeld op de Website op het moment dat de Klant een bestelling plaatst.
6.2 Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro inclusief btw tegen het geldende huidige tarief in het land van verblijf van de Klant.
6.3 Alle prijzen van de Producten zijn exclusief eventuele administratieve kosten, vracht-, leverings- en portokosten, die telkens apart zullen worden vermeld.
De administratieve kosten, vracht-, leverings- en portokosten zullen afhankelijk zijn van het land waarnaar de Producten moeten worden verzonden.
6.4 De totale prijs zal beschikbaar zijn voor de Klant en worden vermeld net voor het aangaan van de Overeenkomst.
6.5 Als een Product niet correct geprijsd is op de Website, zal de Verkoper schriftelijk contact opnemen met de Klant zodra de Verkoper kennis krijgt van de onjuiste prijs. De Klant heeft de mogelijkheid om de Producten te blijven kopen of de bestelling te annuleren in overeenstemming met de annuleringsprocedure bepaald in artikel 10.
De bestelling wordt pas verwerkt nadat de Verkoper de instructies van de Klant heeft ontvangen binnen tien 10 Werkdagen vanaf het moment dat de Verkoper de Klant in kennis heeft gesteld. Als de Verkoper er niet in slaagt om contact op te nemen met de Klant, gebruikmakend van de contactgegevens die de Klant tijdens de bestelprocedure heeft verstrekt, of als de Verkoper geen antwoord van de Klant ontvangt binnen de hierboven vermelde termijn, behandelt de Verkoper de bestelling als geannuleerd en stelt ze de Klant daarvan schriftelijk in kennis.
7. BETALING EN BETALINGSMIDDELEN
7.1 De Klant kan de Producten betalen via de betaalmiddelen vermeld op de Website.
7.2 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, moet de Klant betalen op het ogenblik van de plaatsing van de bestelling.
8. EIGENDOMSVOORBEHOUD
8.1 De Producten blijven tot op het moment van volledige betaling door de Klant exclusief eigendom van de Verkoper.
8.2 De Klant verbindt er zich toe zo nodig derden op het eigendomsvoorbehoud van de Verkoper te wijzen (bv. aan eenieder die op de nog niet geheel betaalde Producten beslag zou komen leggen).
9. VERZENDING EN LEVERING
9.1 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, verbindt de Verkoper zich ertoe de Producten te leveren binnen een termijn van dertig 30 dagen na volledige ontvangst van de betaling.
Indien de Verkoper niet in staat is om de Producten binnen de bovenvermelde termijn te leveren, verbindt de Verkoper zich ertoe om de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen. De Klant zal de Verkoper dan een nieuwe, redelijke leveringstermijn geven. Als de Verkoper de termijn opnieuw overschrijdt, heeft de Klant het recht om de bestelling te annuleren.
9.2 De Verkoper zal de bestelling leveren op het adres in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland dat de Klant aan de Verkoper heeft opgegeven tijdens het aankoopproces. De Verkoper behoudt zich het recht voor om bestellingen te weigeren bij het opgeven van een leveringsadres buiten landen waar de Verkoper levert, waaronder overzeese gebieden van Frankrijk .
9.3 Indien er op het moment van levering niemand beschikbaar is op het adres van de Klant, dient de Klant de instructies te volgen van de leveringsdienst die belast is met de levering van de bestelling.
9.4 Bij levering/afhaling dient de Klant de verpakking te controleren op eventuele schade. Als de Producten beschadigd zijn, mag de Klant de levering niet aanvaarden en moet hij de Verkoper onmiddellijk op de hoogte brengen. Na kennisgeving zal de Verkoper de Klant de nodige instructies geven met betrekking tot de beschadigde Producten.
10. CONFORMITEIT
10.1 De Verkoper staat er voor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst en aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande ettelijke bepalingen.
11. SCHADE EN AANSPRAKELIJKHEID
11.1 De Verkoper is enkel aansprakelijk voor schade als gevolg van opzet of zware fouten aan de zijde van de Verkoper, voor zover deze schade op grond van de wet niet kan worden uitgesloten.
11.2 Als er al sprake is van aansprakelijkheid is de Verkoper alleen aansprakelijk voor directe schade.
Iedere aansprakelijkheid voor directe schade van de Verkoper tegenover de Klant, uit hoofde van opzet of zware fouten, is per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot het naar eigen goeddunken vervangen van de gebrekkige Producten of terugbetaling van de prijs van deze Producten. Er kan geen enkele andere schadevergoeding worden geëist.
Aansprakelijkheid voor indirecte schade, waaronder begrepen gederfde winst, gevolgschade, geleden verlies, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is nadrukkelijk uitgesloten.
12. HERROEPINGSRECHT
12.1 De Klant heeft een wettelijk recht om de Overeenkomst te herroepen gedurende de termijn zoals bepaald in artikel 12.2. De Klant moet de Verkoper op de hoogte brengen van zijn beslissing om de Overeenkomst te herroepen en een terugbetaling te ontvangen. De Klant hoeft geen reden voor de herroeping op te geven.
12.2 De Klant beschikt over veertien 14 dagen om de Overeenkomst te herroepen. Het beginpunt van de termijn om het herroepingsrecht uit te oefenen kan variëren.
Volgende regels zijn van toepassing:
- Indien de levering één enkel Product is, begint de termijn de dag na ontvangst van het Product door de Klant.
- Indien de levering betrekking heeft op meerdere Producten die op afzonderlijke dagen worden geleverd, begint de termijn de dag nadat de Klant het laatste bestelde Product heeft ontvangen.
- Indien de levering betrekking heeft op een Product over een bepaalde periode, begint de termijn de dag volgend op de dag waarop de Klant de eerste levering van de Producten heeft ontvangen.
- Indien de levering betrekking heeft op een dienstenovereenkomst, begint de termijn de dag waarop de Overeenkomst werd gesloten.
12.3 Overeenkomstig artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht kan de Klant het in artikel 12.1 bedoelde herroepingsrecht niet uitoefenen in de gevallen die daarin limitatief zijn opgesomd.
Concreet geldt dit onder meer voor de levering van goederen die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben. Aangezien de door de Verkoper aangeboden producten (zoals onder meer levende organismen, aaltjes en roofmijten) van dien aard zijn dat zij snel bederven en/of een beperkte houdbaarheid hebben, is het herroepingsrecht voor deze producten uitgesloten.
12.4 Indien de Klant beslist de Overeenkomst te herroepen, moet de Klant de Verkoper daarvan op de hoogte brengen via een ondubbelzinnige verklaring per aangetekende post of per e-mail naar het adres vermeld in artikel 1.1 van deze Algemene Voorwaarden of door het invullen van het modelformulier dat terug te vinden is als bijlage van deze Algemene Voorwaarden.
De Klant moet de Producten terugbezorgen aan de Verkoper zonder onnodige vertraging en in ieder geval niet later dan veertien 14 kalenderdagen na verzending van de kennisgeving van herroeping aan de Verkoper. De Producten moeten naar de Verkoper worden verzonden op dezelfde manier als deze waarop de Klant de Producten heeft ontvangen. De hiervoor verrichte kosten worden geheel door de Klant gedragen.
12.5 Tijdens de eerste 14 dagen na ontvangst vragen we je om zorgvuldig met de Producten om te gaan, hetzelfde geldt voor de verpakking. Het is belangrijk dat je de Producten alleen uitpakt of gebruikt om te evalueren of de Producten voldoen aan uw wensen. Het teruggestuurde Product moet volledig teruggestuurd worden, en dus inclusief alle afzonderlijke elementen of bijgaande accessoires, en dit in de originele staat. Indien mogelijk vindt een terugzending plaats in de originele verpakking, volgens onze instructies.
12.6 In geval van herroeping:
- Zal de Verkoper de reeds door de Klant betaalde bedragen voor de Producten terugbetalen na ontvangst van de Producten. De Verkoper kan de terugbetaling echter verminderen om rekening te houden met een eventuele waardevermindering van de Producten, indien dit werd veroorzaakt door het feit dat de Klant ze heeft behandeld op een manier die niet toegestaan zou zijn in een winkel.
- De Verkoper zal alle terugbetalingen uitvoeren binnen 14 veertien dagen na ontvangst van de Producten.
- De Verkoper zal de Klant terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als dat waarmee de Klant de bestelling geplaatst heeft.
- Wanneer de Producten gebruikt zijn op een manier die de enkele beoordeling ervan te buiten gaat, dan is het mogelijk dat er een waardevermindering wordt vastgesteld. In voorkomend geval heeft de Verkoper het recht om deze waardevermindering in mindering te brengen van de terugbetaling.
13. GARANTIE
13.1 De Klant heeft recht op een wettelijke garantie van twee 2 jaar. Voor tweedehandsgoederen heeft de Klant recht op een wettelijke garantie van één 1 jaar.
De wettelijke garantie dekt elk defect of gebrek aan conformiteit van de Producten dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de datum van levering van de Producten.
In het geval dat het defect of gebrek zich manifesteert binnen de periode van wettelijke garantie zoals bepaald in huidig artikel 13.1., wordt dit defect of gebrek geacht te hebben bestaan voor de levering. Dit vermoeden kan weerlegd worden indien de Verkoper het tegendeel kan bewijzen.
13.2 De Klant moet de Verkoper per aangetekende post of per e-mail naar het adres vermeld in artikel 1.1 van deze Algemene Voorwaarden informeren over de gebrekkige Producten binnen een redelijke termijn, en niet later dan 2 twee maanden, nadat het gebrek bekend is of redelijkerwijs gekend had kunnen zijn door de Klant.
13.3 De Klant moet de Producten terugbezorgen aan de Verkoper zonder onnodige vertraging en in ieder geval niet later dan veertien 14 dagen na verzending van de kennisgeving van de gebreken aan de Producten aan de Verkoper. De Producten moeten naar de Verkoper worden verzonden op dezelfde manier als deze waarop de Klant de Producten heeft ontvangen.
Na teruggave van het gebrekkige Product zal de Verkoper, naar eigen goeddunken van de Klant, de Klant een nieuw Product sturen of het Product repareren, en zal de Verkoper alle kosten dragen in verband met de omruiling/reparatie van de Producten. Het Product kan alleen worden vervangen en geleverd in zoverre het nog steeds beschikbaar/in voorraad is bij de leveranciers van de Verkoper. Indien de herstelling of vervanging niet mogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de Klant het recht om de Overeenkomst te beëindigen.
In dat geval:
- Zal de Verkoper de reeds door de Klant betaalde bedragen voor de Producten terugbetalen na ontvangst van de Producten.
- De Verkoper zal alle terugbetalingen uitvoeren binnen 14 veertien dagen na ontvangst van de Producten.
- De Verkoper zal de Klant terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als dat waarmee de Klant de bestelling geplaatst heeft, tenzij de Klant uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en de Klant hierdoor geen bijkomende kosten moet maken.
14. KLACHTENPROCEDURE
14.1 Als de Klant klachten heeft, kan hij contact opnemen met de Verkoper via de contactgegevens vermeld in artikel 1.1 van deze Algemene Voorwaarden.
14.2 Indien het geschil niet in der minne geregeld kan worden, kan de Klant een klacht indienen bij:
- De consumentenombudsdienst met adres te 1000 Brussel, Koning Albert II-laan 8 bus 1 (North Gate II).
- Het door de Europese Unie ter beschikking gestelde onlineplatform voor geschillenbeslechting, http://ec.europa.eu/odr. Voor België betreft dit het Europees Centrum voor de Consument met adres te 1060 Brussel, Hollandstraat 13, odr@eccbelgium.be, tel. +3228923712.
14.3 Mochten de Verkoper en de Klant er samen toch niet uitkomen, dan kan je als consument ook steeds terecht bij Becom. Becom zal bemiddelen tussen de consument en de Verkoper indien de klacht op het eerste zicht gegrond is. Je kan hen bereiken via het online klachtenformulier op Lhttps://becom.digital/nl/klachten/ of verder ook schriftelijk: Markiesstraat 1, 1000 Brussel, info@becom.digital.
15. OVERDRACHT EN ONDERAANNEMING
15.1 De Verkoper heeft het recht haar rechten en verplichtingen krachtens de Overeenkomst over te dragen aan een leverancier (bv. voor de levering van het Product), maar dit zal geen invloed hebben op de rechten en verplichtingen krachtens deze Algemene Voorwaarden.
15.2 Als de Klant een Product als geschenk heeft gekocht, kan hij de garantie zoals bepaald in artikel 12 overdragen aan de ontvanger van het geschenk zonder daarvoor de toestemming van de Verkoper te moeten vragen.
16. OVERMACHT
16.1 De Verkoper is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen krachtens de Overeenkomst die te wijten is aan overmacht.
16.2 In geval van overmacht:
- Zal de Verkoper de Klant hiervan op de hoogte brengen, en
- Zullen de verplichtingen van de Verkoper krachtens de Overeenkomst worden opgeschort en zal de termijn voor de uitvoering van de verplichtingen worden verlengd voor de duur van de situatie van Overmacht. Wanneer de situatie van Overmacht invloed heeft op de levering van de Producten, zal de Verkoper een nieuwe leveringsdatum regelen met de Klant nadat de situatie van Overmacht voorbij is.
17. TOEPASSELIJK RECHT
17.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het recht van België. Dit betekent dat de Overeenkomsten voor de aankoop van Producten via de Website en alle geschillen of eisen die daaruit voortvloeien of daarmee verband houden, worden geregeld door het Belgisch recht.
18. SLOTBEPALINGEN
18.1 De Verkoper kan deze Algemene Voorwaarden te allen tijde wijzigen. De Algemene Voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de bestelling van de Producten zullen van toepassing zijn op de Overeenkomst tussen de Klant en de Verkoper.
De nietigheid van een bepaling of een deel van een bepaling krachtens de Overeenkomst zal geenszins de geldigheid aantasten van het resterende deel van de bepaling of de rest van de bepalingen en clausules.